Tuntikuvaukset

Fasciahuolto

Tunnilla tehdään toiminnallisia liikeketjuharjoitteita sekä avataan lihaskalvoja pilatesrullaa apuna käyttäen. Fasciahuolto lisää liikkuvuutta, palauttaa ja optimoi kehon toimintaa ja suorituskykyä. Rauhallinen tunti, tunnilla et tarvitse tossuja.

Kehonhuolto

Tunnilla tehdään kevyt alkulämmittely tai chi -liikkeisiin perustuen, tasapaino- ja koordinaatioharjoituksia sekä keskitytään venyttelemään koko keho läpi, osittain myös syvävenyttelyä. Tunnilla ei tarvita kenkiä.


Aamujooga

Tule hakemaan päivääsi uutta energiaa! Aamujooga aloitetaan lempeästi kehoa herättävillä asanoilla. Tuntilla tehdään avaavia harjoituksia kuten aurinkotervehdyksiä ja energisoivia asanoita, jossa liike ja rytminen hengitys yhdistyvät kehon ja mielen harjoitukseksi. Tunti päättyy lyhyeen rentoutusharjoitukseen. Tunti sopii kaikille jumppaajille!

Pilates

Pilates on kehonhallintamenetelmä, jonka tarkoitus on vahvistaa vartalon syviä tukilihaksia sekä kohentaa ryhtiä ja asennonhallintaa. Liikkeitä tehdään hengityksen tahdissa "liukuen". Tunnin ohjauskieli on englanti, mutta myös englantia osaamaton pystyy seuraamaan opetusta. Tunti sopii kaikille.


SuperBody

SuperBody tarjoaa haasteita lihaskunnon kohentamiseen osittain tai kokonaan voimatankoa ("pumppitanko") käyttäen.

Tunti sisältää n. 10 minuuttia pitkän lämmittelyn, jonka jälkeen tehdään monipuolisesti lihaskuntoliikkeitä pääasiassa painotankoa apuna käyttäen. Lopuksi venytellään erityisesti ne lihakset, joihin harjoitukset ovat kohdistuneet.

Tunti sopii kaikille.

Body

Body- tunnilla lämmitellään lihaksisto helppojen askelsarjojen avulla ja vartaloa muokataan erilaisin lihaskuntoliikkein. Lihaskuntoliikkeissä käytetään apuna erilaisia välineitä tai vaikka pelkästään kehon omaa painoa.

Tunti on helppoa peruskuntojumppaa ja soveltuu kaikille.

Bodycontrol

Kehonhallintaa, koordinaatiota ja liikkuvuutta perusjumpan elementein. Jumppaa hymy huulilla, oman kuntosi mukaan. Ei sisällä vaikeita koreografioita.

PHA-Step

PHA -Step tunnilla hiki virtaa ja syke kohoaa varmasti! Tällä intervalli-tunnilla vuorotellaan lihaskuntoliikkeitä ja sykkeenkohotuksia lyhyissä jaksoissa ja pakotetaan keho äärimmilleen step lautaa apuna käyttäen. Liikkeet tehdään ns. pattereina. Liikepatteriin kuuluu kaksi lihaskuntoliikettä ja yksi sykkeenkohotus. Tunti sisältää n. 10 minuutin pituisen alkulämmittelyn step laudalle askeltaen, jonka jälkeen tehdään 3 erilaista patteria. Tunnin lopussa lyhyt venyttelyhetki. Tunnilla tehtävät harjoitukset ovat yksinkertaisia, mutta sitäkin tehokkaampia.

Toiminnallinen treeni

Monipuolinen, koko kehoa kuormittava yhdistelmätreeni. Harjoitteet korostavat toiminnallisuutta ja kehittävät eri fyysisiä ominaisuuksia kokonaisvaltaisesti. Tunnilla tehdään harjoitteita kehonpainolla ja käytetään erilaisia välineitä. Tällä tunnilla pääset haastamaan itsesi äärirajoille saakka, oman kuntotasosi huomioiden!

Tehotreeni

Monipuolinen lihaskuntotunti, jossa tehdään paljon liikkeitä vartalon painoa hyödyntäen. Lihaskuntoliikkeet ovat osittain toiminnallisia harjoitteita, mutta myös perinteisiä liikkeitä Tutolan monipuolisia välineitä käyttäen. Tunnin alussa on n. 10 min. alkulämmitely, jonka jälkeen lihaskuntoliikkeitä ja toiminnallisia liikkeitä tehdään tiiviiseen tahtiin. Tunnin loppuun jätetään riittävästi aikaa rauhoittumiseen ja kokonaisvaltaisiin venytyksiin.

HIIT

HIIT (High Intensity Interval Training) on lyhyt ja tehokas hapenottokykyä ja lihaskuntoa kehittävä tunti. Tunnin aikana vuorottelevat kovatehoiset ja palauttavat työosuudet. Tuntiin sisältyy myös noin 5min alkulämmittely sekä loppujäähdyttely. Työosuuksiin kuuluu sykettä nostavia liikkeitä, lihaskuntoliikkeitä sekä yhdistelmäliikkeitä. HIIT sopii jumppareille, jotka haluavat haastaa itsensä ja kokeilla omia rajojaan. Supertehokas, lyhyt ja ytimekäs treeni koko keholle!

Reisi-vatsa-peppu

Tunti alkaa 20 min kestävällä hauskalla lämmittely- ja sykkeenkohotusosiolla, jonka jälkeen on luvassa puolituntinen tehotreeni reisien, pepun ja vatsan lihaksille käyttäen hyväksi lisäpainoja ja kehon omaa painoa. Tunnilla voidaan tehdä myös hieman ylävartaloa vahvistavia liikkeitä. Lopuksi venyttely.

Kiinteytys

Tällä tunnilla saat harjoitettua niin aerobista kuntoa kuin lihaskuntoakin. Tunnin alkupuoliskolla tehdään  askelsarjoja ja sykkeenkohotuksia, jonka jälkeen monipuolisesti lihaskuntoliikkeitä koko keholle, joko välineillä tai ilman. Lopuksi venyttely.

Zumba

Zumba® on kolumbialaisen Alberto "Beto" Pérezin kehittämä kuntotanssimuoto. Tunnilla hyödynnetään kaloreita kuluttavaa ja kuntoa kohottavaa intervalliharjoittelua, tanssiliikkeitä tehdään vuoroin nopeaan ja hitaaseen rytmiin. Saman tunnin aikana pääset tanssimaan vaikkapa salsaa, reggaetonia, afroa,flamencoa ja hip hoppia.

Perusideana on, että tanssiliikkeet ovat helppoja, joten jokainen pääsee heti kunnolla irrottelemaan ja nauttimaan tanssimisesta. Zumba-tunnilla ei tehdä koreografiaa saati opetella tanssitekniikkaa, vaan tärkeintä on hyvä mieli sekä monipuolinen ja hauska liikunta.

Nia + Jooga

Nia + joogatunti jakautuu puoliksi näiden kahden lajin välillä. Jokaisella tunnilla on oma teemansa, joka tukee koko tunnin kulkua. Alkuun lämmitelemme ja avaamme kehoa Nia avulla tekemällä hauskoja ja helppoja koreografioita musiikin tahdissa. (Lue lisää Niasta www.niafinland.fi). Toisella puoliskolla teemme joogaliikkeitä, joilla vahvistamme kehoa sekä lisäämme liikkuvuutta. Tunnin lopuksi on rentoutusharjoitus. Tunnilla liikutaan mieluiten paljain jaloin. Nia + jooga sopii kaikentasoisille liikkujille. Lähtökohtana on kaikkien liikkeiden tekeminen turvallisesti ja omaa kehoa kuunnellen.