Tuntikuvaukset

Jooga

Tule hakemaan päivääsi uutta energiaa! Aamujooga aloitetaan lempeästi kehoa herättävillä asanoilla. Tuntilla tehdään avaavia harjoituksia kuten aurinkotervehdyksiä ja energisoivia asanoita, jossa liike ja rytminen hengitys yhdistyvät kehon ja mielen harjoitukseksi. Tunti päättyy lyhyeen rentoutusharjoitukseen. Tunti sopii kaikille jumppaajille!

Yin Jooga

Yin-joogassa tehdään pitkäkestoisia passiivisia venytyksiä. Asennoissa ollaan 3-5 min., koska tällöin päästään venyttämään lihasten sijaan sidekudoksia, mikä lisää nivelliikkuvuutta. Asennoissa ei mennä äärivenytyksiin eikä tarvitse olla notkea osallistuakseen tunnille. Tunnilla hyödynnetään pehmopalloja ja vilttejä. Jokaisen tunnin lopussa tehdään äänimaljarentoutus. Kehostamme on noin 70 % vettä ja kuten vesi värähtää kosketuksesta, niin samoin äänimaljat resonoivat kehon soluja. Tunnilla et tarvitse tossuja. Oman tyynyn voi halutessaan ottaa mukaan.Tunti ei sovi henkilöille, joilla on hyvin yliliikkuvat nivelet.

Fascia/Yinjooga tunnilla parillisilla viikoilla fascia ja parittomilla Yinjooga. Lue myös Fascia kuvaus.


Fascia

Tunnilla tehdään toiminnallisia liikeketjuharjoitteita sekä avataan lihaskalvoja pilatesrullaa apuna käyttäen. Fasciahuolto lisää liikkuvuutta, palauttaa ja optimoi kehon toimintaa ja suorituskykyä. Rauhallinen tunti, tunnilla et tarvitse tossuja.

Fascia/Yinjooga tunnilla parillisilla viikoilla fascia ja parittomilla Yinjooga. Lue myös Yinjoogan kuvaus.

Core

Coretunnilla keskitytään keskivartalon lihaksiin. Tunnilla hyödynnetään kehonpainoa tai välineitä vaihdellen. Liikkeet ovat osaksi toiminnallisia, tasapainoharjotteita unohtamatta. Ei koreografiaa.
Voit kokeilla tuntia tossuilla tai ilman.

Kehonhuolto

Tunnilla tehdään kevyt alkulämmittely tai chi -liikkeisiin perustuen, tasapaino- ja koordinaatioharjoituksia sekä keskitytään venyttelemään koko keho läpi, osittain myös syvävenyttelyä. Tunnilla ei tarvita kenkiä.


Bodycontrol

Kehonhallintaa, koordinaatiota ja liikkuvuutta perusjumpan elementein. Jumppaa hymy huulilla, oman kuntosi mukaan. Ei sisällä vaikeita koreografioita.

Intense Body

Yksinkertaisen alkulämmittelyn jälkeen jumpataan tehokkaasti, mutta hyvin rauhalliseen tempoon. Tällä tunnilla keskitytään erityisesti siihen, että harjoitteet kohdistuvat intensiivisesti ja hallitusti eri lihasryhmiin. Perusvälineinä tarrapaino ja käsipainot. Tunnille tarvitset juomapullon ja jumppatossut.

Aamujumppa

Peruskuntojumppaa, jossa jokainen jumppaa oman aamuvireensä mukaisesti. Lämmittelyä, lihaskuntoa ja liikkuvuutta.

SuperBody

Superbody tarjoaa haasteita lihaskunnon kohentamiseen varsinkin painotankoa, kehonpainoa ja mahdollisesti muita välineitä hyödyntäen. Helppo askelsarjallinen alkulämmittely n. 10-15 min. joka koostuu perusaerobicaskeleista. Tämän jälkeen keskitytään lihaskunnon ylläpitoon ja treenaamiseen n. 40 min. Lopuksi lyhyet venyttelyt 5-10 min.


Tunti sopii kaikille.

Bodystep

Bodystep-tunti koostuu askelluksesta step-laudelle ja lihaskunto-osuudesta loppuvenyttelyjä unohtamatta. Aerobisen osuuden pituus voi vaihdella 20-30min. Tunnin toisella puoliskolla haastetaan koko vartaloa monipuolisilla lihaskuntoliikkeillä. Lihaskuntoliikkeet voidaan toteuttaa myös ns. patteriharjoituksena kelloa vastaan. Tunnin lopussa palauttavat venyttelyt.


PHA

PHAtunnilla hiki virtaa ja syke kohoaa. Tällä intervalli-tunnilla vuorotellaan lihaskuntoliikkeitä ja sykkeenkohotuksia lyhyissä jaksoissa ja pakotetaan keho äärimmilleen. Liikkeet tehdään ns. pattereina. Liikepatteriin kuuluu kaksi lihaskuntoliikettä ja yksi sykkeenkohotus. Tunti sisältää n. 10 minuutin pituisen alkulämmittelyn, jonka jälkeen tehdään 3 erilaista patteria. Tunnin lopussa lyhyet venyttelyt. Jokainen treenaa oman kunnon mukaan!

Toiminnallinen treeni

Monipuolinen, koko kehoa kuormittava yhdistelmätreeni. Harjoitteet korostavat toiminnallisuutta ja kehittävät eri fyysisiä ominaisuuksia kokonaisvaltaisesti. Tunnilla tehdään harjoitteita kehonpainolla ja käytetään erilaisia välineitä. Tällä tunnilla pääset haastamaan itsesi äärirajoille saakka, oman kuntotasosi huomioiden!

Tehotreeni

Monipuolinen lihaskuntotunti, jossa tehdään paljon liikkeitä vartalon painoa hyödyntäen. Lihaskuntoliikkeet ovat osittain toiminnallisia harjoitteita, mutta myös perinteisiä liikkeitä Tutolan monipuolisia välineitä käyttäen. Tunnin alussa on n. 10 min. alkulämmitely, jonka jälkeen lihaskuntoliikkeitä ja toiminnallisia liikkeitä tehdään tiiviiseen tahtiin. Tunnin loppuun jätetään riittävästi aikaa rauhoittumiseen ja kokonaisvaltaisiin venytyksiin.

HIIT

HIIT (High Intensity Interval Training) on lyhyt ja tehokas hapenottokykyä ja lihaskuntoa kehittävä tunti. Tunnin aikana vuorottelevat kovatehoiset ja palauttavat työosuudet. Tuntiin sisältyy myös noin 5min alkulämmittely sekä loppujäähdyttely. Työosuuksiin kuuluu sykettä nostavia liikkeitä, lihaskuntoliikkeitä sekä yhdistelmäliikkeitä. HIIT sopii jumppareille, jotka haluavat haastaa itsensä ja kokeilla omia rajojaan. Supertehokas, lyhyt ja ytimekäs treeni koko keholle!

Zumba

Zumba® on kolumbialaisen Alberto "Beto" Pérezin kehittämä kuntotanssimuoto. Tunnilla hyödynnetään kaloreita kuluttavaa ja kuntoa kohottavaa intervalliharjoittelua, tanssiliikkeitä tehdään vuoroin nopeaan ja hitaaseen rytmiin. Saman tunnin aikana pääset tanssimaan vaikkapa salsaa, reggaetonia, afroa,flamencoa ja hip hoppia.

Perusideana on, että tanssiliikkeet ovat helppoja, joten jokainen pääsee heti kunnolla irrottelemaan ja nauttimaan tanssimisesta. Zumba-tunnilla ei tehdä koreografiaa saati opetella tanssitekniikkaa, vaan tärkeintä on hyvä mieli sekä monipuolinen ja hauska liikunta.

Akro+Rope Skipping

Akrobatiatunnilla (parilliset viikot) pyritään lisäämään aktiivista liikkuvuutta erilaisten harjoitusten kautta. Tunti
sisältää paljon erilaisia akrobaattisia temppuja ja
liikeyhdistelmiä, jotka kehittävät taitoa, liiketajua, kehonhallintaa ja notkeutta. Opi kuperkeikat, kärrynpyörät,
käsilläseisonnat ja muut lattialla tehtävät akrobaattiset liikkeet turvallisesti! Tunnilla huomioidaan ryhmän taso ja osallistujilla on mahdollisuus esittää toiveita tuntisisällöstä.

Rope Skipping eli naruhyppely (parittomat viikot) on maailmalla suureen suosioon noussut laji, jossa suoritetaan erilaisia liikkeitä ja liikesarjoja hyppien. Hyppiminen on hauskaa! Lisäksi se on hyvää luuliikuntaa ja ehkäisee osteoporoosia. Hyppiminen kehittää sekä hengitys- ja verenkiertoelimistöä että koordinaatiota, nopeutta ja kestävyyttä. Tunnille et tarvitse omaa hyppynarua mukaan.

Huom. Tunnin ikäryhmä on alk. 10v.-. Tunti on tarjolla niin aikuisten kuin nuortenkin lukujärjestyksessä. Tule yksin tai vaikka yhdessä lapsesi kanssa!