Tuntikuvaukset

Jooga

Tule hakemaan päivääsi uutta energiaa! Aamujooga aloitetaan lempeästi kehoa herättävillä asanoilla. Tuntilla tehdään avaavia harjoituksia kuten aurinkotervehdyksiä ja energisoivia asanoita, jossa liike ja rytminen hengitys yhdistyvät kehon ja mielen harjoitukseksi. Tunti päättyy lyhyeen rentoutusharjoitukseen. Tunti sopii kaikille jumppaajille!

Yin Jooga

Yin-joogassa tehdään pitkäkestoisia passiivisia venytyksiä. Asennoissa ollaan 3-5 min., koska tällöin päästään venyttämään lihasten sijaan sidekudoksia, mikä lisää nivelliikkuvuutta. Asennoissa ei mennä äärivenytyksiin eikä tarvitse olla notkea osallistuakseen tunnille. Tunnilla hyödynnetään pehmopalloja ja vilttejä. Jokaisen tunnin lopussa tehdään äänimaljarentoutus. Kehostamme on noin 70 % vettä ja kuten vesi värähtää kosketuksesta, niin samoin äänimaljat resonoivat kehon soluja. Tunnilla et tarvitse tossuja. Oman tyynyn voi halutessaan ottaa mukaan.Tunti ei sovi henkilöille, joilla on hyvin yliliikkuvat nivelet.

Fascia/Yinjooga tunnilla parillisilla viikoilla fascia ja parittomilla Yinjooga. Lue myös Fascia kuvaus.


Fascia

Tunnilla tehdään toiminnallisia liikeketjuharjoitteita sekä avataan lihaskalvoja pilatesrullaa apuna käyttäen. Fasciahuolto lisää liikkuvuutta, palauttaa ja optimoi kehon toimintaa ja suorituskykyä. Rauhallinen tunti, tunnilla et tarvitse tossuja.

Fascia/Yinjooga tunnilla parillisilla viikoilla fascia ja parittomilla Yinjooga. Lue myös Yinjoogan kuvaus.

Core

Coretunnilla keskitytään keskivartalon lihaksiin. Tunnilla hyödynnetään kehonpainoa tai välineitä vaihdellen. Liikkeet ovat osaksi toiminnallisia, tasapainoharjotteita unohtamatta. Ei koreografiaa.
Voit kokeilla tuntia tossuilla tai ilman.

Kehonhuolto

Tunti alkaa kehoa herättelevällä ja avaavalla alkulämmittelyllä. Lämmittelyn jälkeen tehdään kevyttä lihaskuntoharjoittelua oman kehon painoa/ välineitä apuna käyttäen. Lopuksi keskitytään venyttelyyn ja kehon liikkuvuuden parantamiseen. Tunti voi sisältää myös tasapaino ja koordinaatioharjoituksia. Ei sisällä vaikeita koreografioita. Tiistain tunnilla kengät suotavat, muilla kh tunneilla ei tarvita kenkiä.


Intense Body

Yksinkertaisen alkulämmittelyn jälkeen jumpataan tehokkaasti, mutta hyvin rauhalliseen tempoon. Tällä tunnilla keskitytään erityisesti siihen, että harjoitteet kohdistuvat intensiivisesti ja hallitusti eri lihasryhmiin. Perusvälineinä tarrapaino ja käsipainot. Tunnille tarvitset juomapullon ja jumppatossut.

Aamutreeni

Peruskuntojumppaa, jossa jokainen jumppaa oman aamuvireensä mukaisesti. Lämmittelyä, lihaskuntoa ja liikkuvuutta.

Body

Alkulämmittelyn jälkeen tehdään monipuolisesti lihaskuntoa välineitä käyttäen tai kehonpainolla. Lihaskuntoliikkeet voivat myös olla toiminnallisia ja syke nousta! Lihaskuntopainotteinen tunti, unohtamatta loppuvenyttelyä.

SuperBody

Superbody tarjoaa haasteita lihaskunnon kohentamiseen varsinkin painotankoa, kehonpainoa ja mahdollisesti muita välineitä hyödyntäen. Helppo askelsarjallinen alkulämmittely n. 10-15 min. joka koostuu perusaerobicaskeleista. Tämän jälkeen keskitytään lihaskunnon ylläpitoon ja treenaamiseen n. 40 min. Lopuksi lyhyet venyttelyt 5-10 min.


Tunti sopii kaikille.

Bodystep

Bodystep-tunti koostuu askelluksesta step-laudalle ja lihaskunto-osuudesta loppuvenyttelyjä unohtamatta. Aerobisen osuuden pituus vaihtelee ollen 20-30min. Tunnin toisella puoliskolla haastetaan koko vartaloa monipuolisilla lihaskuntoliikkeillä. Lihaskuntoliikkeet voidaan toteuttaa myös ns. patteriharjoituksena kelloa vastaan. Tunnin lopussa palauttavat venyttelyt.


PHA

PHAtunnilla hiki virtaa ja syke kohoaa. Tällä intervalli-tunnilla vuorotellaan lihaskuntoliikkeitä ja sykkeenkohotuksia lyhyissä jaksoissa ja pakotetaan keho äärimmilleen. Liikkeet tehdään ns. pattereina. Liikepatteriin kuuluu kaksi lihaskuntoliikettä ja yksi sykkeenkohotus. Tunti sisältää n. 10 minuutin pituisen alkulämmittelyn, jonka jälkeen tehdään 3 erilaista patteria. Tunnin lopussa lyhyet venyttelyt. Jokainen treenaa oman kunnon mukaan!

Toiminnallinen treeni

Monipuolinen, koko kehoa kuormittava yhdistelmätreeni. Harjoitteet korostavat toiminnallisuutta ja kehittävät eri fyysisiä ominaisuuksia kokonaisvaltaisesti. Tunnilla tehdään harjoitteita kehonpainolla ja käytetään erilaisia välineitä. Tällä tunnilla pääset haastamaan itsesi äärirajoille saakka, oman kuntotasosi huomioiden!

Tehotreeni

Monipuolinen lihaskuntotunti, jossa tehdään paljon liikkeitä vartalon painoa hyödyntäen. Lihaskuntoliikkeet ovat osittain toiminnallisia harjoitteita, mutta myös perinteisiä liikkeitä Tutolan monipuolisia välineitä käyttäen. Tunnin alussa on n. 10 min. alkulämmitely, jonka jälkeen lihaskuntoliikkeitä ja toiminnallisia liikkeitä tehdään tiiviiseen tahtiin. Tunnin loppuun jätetään riittävästi aikaa rauhoittumiseen ja kokonaisvaltaisiin venytyksiin.

HIIT

HIIT (High Intensity Interval Training) on lyhyt ja tehokas hapenottokykyä ja lihaskuntoa kehittävä tunti. Tunnin aikana vuorottelevat kovatehoiset ja palauttavat työosuudet. Tuntiin sisältyy myös noin 5min alkulämmittely sekä loppujäähdyttely. Työosuuksiin kuuluu sykettä nostavia liikkeitä, lihaskuntoliikkeitä sekä yhdistelmäliikkeitä. HIIT sopii jumppareille, jotka haluavat haastaa itsensä ja kokeilla omia rajojaan. Supertehokas, lyhyt ja ytimekäs treeni koko keholle!

Tanssitreeni

Tanssitreeni on hauska tanssillinen tunti, jossa yhdistellään eri tanssityylejä vaihtelevaan musiikkiin. Tunnilla tehdään helppoja koreografioita ja harjoitellaan tekniikkaa. Hyvänmielen tanssitunti, jossa syke nousee ja hymy tulee huulille!